6 Unægtelig grunde til, at din website skal være responsivt

  • af

Det er nok ikke overraskende, at mobil internet brug er og har været rekord høje i løbet af de sidste efterhånden, del år.
Ifølge en Morgan Stanley-rapport fra 2014 forventede man at, brugen af internet og tilgang til websites fra mobilen ville matche adgangen fra computeren inden 2014.
Selv med dette overbevisende belæg, er langt de fleste hjemmesider stadigvæk ikke mobilvenlige. Det medvirker ikke kun bøvl for brugerne, men også tab i forretningsmuligheden.
I dette indlæg vil jeg beskrive, hvorfor det er så enormt vigtigt at, din hjemmeside skal være mobilt både for din forretning men også for din marketingtiltag.

Hvad er forskellen mellem mobil og responsivt design?

Der er to vigtige metoder til at, oprette mobile hjemmesider på: responsivt hjemmeside og mobil skabeloner.
Responsivt design kræver, at du kun har en hjemmeside, der er kodet for at, tilpasse sig alle skærmstørrelser, uanset hvilken enhed websitet vises på.

I modsætning hertil er en mobil skabelon en helt separat enhed, der kræver, at du har et andet, mobil-website eller underdomæne.
Mobilskabeloner er også bygget til hvert enkelt website, men de tilpasser sig ikke nødvendigvis alle skærmstørrelser. Desuden taler vi her om en underside der skal loades.

Dette kan medføre problemer som kan forårsage brugeren til at forlade din side.

1) Her er nogle af de basale grunde til, at dit website skal være responsivt.
Dette er måske ikke en overraskelse for de fleste af jer, men trods den imponerende statistik fra Smart Insights, har mange virksomheder endnu ikke et responsivt website. Forhåbentlig hjælper denne link til statistikken med at forstå vigtigheden bag et responsivt website.

2) Positiv brugeroplevelse er et must.
Ifølge Googles Think Insights on Mobile. Hvis en bruger lander på din mobilewebsite (Mobil Skabelon) og er frustreret eller ikke ser, hvad de leder efter, er der en 61% chance for at de straks vil forlade siden og gå til en anden hjemmeside (sandsynligvis en konkurrent). Med det er også sagt, at hvis de har en positiv oplevelse med din responsivt website, er en bruger 67% mere tilbøjelige til at købe et produkt eller bruge en tjeneste.

3) Blogging og sociale aktiviteter tiltrækker mobil besøgende
Hvis du er som de fleste inhouse marketingfolk eller selvstændig, har elementer af blogging og sociale medie tilstedeværelse indarbejdet i din marketingstrategi, har du sikkert mærket øget mobiltrafik.
En undersøgelse fra Danmarks Statistik citerer, ”Fire ud af fem mellem 16 og 89 år går på internettet via mobiltelefon. Andelen af dem, der handler på nettet, er steget fra 65 pct. i 2011 til 77 pct. i 2016.”

4) Responsivt design er foretrukket for SEO
På SMX Advanced konferencen i juni 2012, erklære Googles Pierre Farr, at Google foretrækker responsivt websites. Da de har en enkelt webadresse som gør det lettere for Google robotten at, gennemgå dit virksomheds website og er med til at, reducerer chancen for on-page SEO fejl. Af disse årsager er responsive websites typisk bedre og er lettere, at opretholde end en separat mobilskabelon.

5) Et lyn hurtig responsivt website er nøglen.
Ifølge udvikler fra Google, anbefales det at, indholdet på en mobilenhed loades på under 1 sekund, og hele siden indlæses på mindre end 2 sekunder.
Dette er typisk ikke muligt, når du lægger en desktop-website på en mobilenhed. Når en bruger skal vente for længe på en side til at loade, er der en stor chance for, at de vil forlade dit website, og derved mister du kunder!

6) Responsive websites tilpasser sig fremtidige enheder.
En af de store fordele ved responsivt design er, at størrelsen på websitet er designet ud fra skærmstørrelsen, og ikke enhed. Det betyder at, uanset hvilken størrelse skærm dine kunder besøger din hjemmeside fra, vises den korrekt for den skærmstørrelse de anvender.
Så i fremtiden, som nye enheder (tv’er, ure, briller osv.) bliver brugt til web browsing, vil dit responsive website stadig se professionelt ud.

Det er yderst vigtigt, at dit website giver mobile brugere en brugervenlig oplevelse. At have en mobil hjemmeside er ikke længere blot en god funktion – det er mere en nødvendighed og påvirker bogstaveligt talt væksten i din virksomhed.